Het papieren jaarverslag kan de prullenbak in, zoals u wilt

04 APRIL 2013, AMERSFOORT, NLD
Samenvatting
Transparantie in jaarverslaggeving is niet alleen informatie beschikbaar maken, maar ook presenteren op media die door de lezer het meest gewaardeerd worden, zoals tablet en smartphone.

Rond deze dagen zijn de goede doelen druk in de weer de jaarlijkse verslaggeving te verzorgen. Jaarverslagen hebben in rap tempo plaats gemaakt voor digitale en online versies. Werden er in 2006 nog 3500 gedrukt, in 2009 waren dit er nog maar 1900. In 2013 is een interactieve versie
‘trending topic’.

Stichting 3xM gooit al jaren hoge ogen bij de PwC transparantprijs. Dit jaar maakt ze het jaarverslag niet alleen online beschikbaar, maar ook geschikt voor smartphones en tablets. Een PDF-versie neem je gemakkelijk mee op de iPad, een mobiele website is optimaal voor smartphones.

“Zoals u het wilt. Als je als organisatie de donateur serieus neemt, maak je belangrijke informatie pas echt beschikbaar als het op een gemakkelijke manier te lezen is. Zelf zou ik het ook op mijn tablet lezen”, aldus Mark van den Berg, hoofd communicatie en fondsenwerving bij Stichting 3xM.

Eén van de voordelen van een digitale versie is de mogelijkheid in het verslag te zoeken, dat is erg handig. Minder drukken is bovendien beter voor milieu en kostenbesparend. Een papieren versie blijft overigens nog wel op aanvraag beschikbaar.

In 2012 ontving Stichting 3xM 439.000 kijkersreacties uit Afrika en Azië op de christelijke tv-programma’s. De inkomsten zijn met 1% toegenomen ondanks dat deze onder druk staat door afname in het donateursaantal. Door efficiënt werken is 88% van de inkomsten aan de doelstelling besteed. 3xM gaat met dankbaarheid en vertrouwen de toekomst in: Gods werk gaat onverminderd door!

Over 3xM

3xM bereikt mensen met het evangelie in landen waar het niet of nauwelijks doordringt, door middel van televisieprogramma’s die aansluiten bij lokale taal en cultuur.

3xM zendt in 15 landen totaal meer dan 300 programma’s per jaar uit. 3xM helpt met training, aanschaf van apparatuur, draagt bij in de exploitatiekosten en geeft advies. 3xM heeft een ANBI-erkenning, het CBF-keur voor goede doelen en is lid van de EZA en de EA.